مهریه زن خیانتکار

مهریه زن خیانتکار

مهریه زن خیانتکار


یکی از دعاوی مهریه مربوط به مهریه زن خیانتکار است. سؤال مهم این است که آیا مرد باید مهریه زن خیانتکار را بپردازد؟ در فرهنگ و قانون کشور ما، زن متأهل نمی‌تواند با مردی به جز شوهر خود رابطه جنسی داشته باشد.

چنانچه زنی مرتکب این عمل شود، زنا انجام داده و مجازات جرم زنا مشخص و میزان آن در حد شرعی معین شده است؛ اما در این متن ما قصد داریم مسئله رابطه نامشروع را از دید خانواده و مهریه بررسی کنیم و ببینیم آیا داشتن رابطه نامشروع موجب سلب مهریه زن خیانتکار می‌شود؟ باید بگوییم که در قانون کشور ایران برای زنی که مرتکب زنا می‌شود مجازات‌هایی مشخص شده است اما آیا این مجازات مانع از دریافت مهریه توسط زن میشود؟

برای انجام مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری کلیک کنید.

مهریه زن خیانتکار

باید بگوییم که خیر، مهریه حقی است که در زمان ازدواج بر گردن مرد قرار میگیرد.تفاوتی نمیکند که چه شرایطی ایجاد شود، مهریه حق قانونی و شرعی زن است و مرد میتواند همسرش را طلاق دهدف اما موظف است حقوق مالی او را پرداخت کند. با این وجود مرد میتواند بابت خیانت زن، اقدام به شکایت کیفری کند و مجازات قانونی زن خیانتکار را طلب کند. اما این مسئله موجب نمیشود که حقوق قانونی زن از او سلب شود و مهریه زن خیانکار یکی از حقوق او است.

در جلسه مشاوره حقوقی چه بگوییم؟

اگر زنی شوهردار مرتکب زنا یا رابطه جنسی با مرد دیگری شود، براساس قانون مجازات اسلامی، مجازات او مرگ است.براساس ماده 638 قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن شوهردار با مردی به جز شوهر خود رابطه نامشروع داشته باشد اما رابطه جنسی نداشته باشد (رابطه دون زنا) به مجازات نقدی و شلاق محکوم خواهد شد.

 در قوانین کیفری ایران برای پیشگیری از رابطه نامشروع توسط زن، مجازات‌های مختلفی مشخص شده است.

ماده 630 تعزیرات در قانون جمهوری اسلامی قاعده فراش را بیان می‌کند. در این قاعده آمده است که چنانچه مردی همسرش را در حال عمل زنا با مرد دیگری ببیند و از رضایت زن آگاه باشد، می‌تواند در همان لحظه آنها را بکشد. حال با این وضعیت بیایید ببینیم که تکلیف مهریه زن خیانتکار چیست و آیا به زنی که خیانت کرده مهریه تعلق می‌گیرد؟

برای انجام مشاوره حقوقی تلگرامی و آنلاین با همکاران ما در سامانه حقوقی عدلاک کلیک کنید.

مجازات زنا

یکی از سؤالاتی که در زمینه زنانی که مرتکب خیانت می‌شوند پیش می‌آید این است که آیا اصولاً به چنین زنی باید مهریه پرداخت شود؟ پاسخ این است که بله، مرد در زمان عقد زن مهریه را پذیرفته و موظف است مهریه زن خیانتکار را بپردازد. در حقیقت مرد نمی‌تواند به بهانه خیانت همسرش، مهریه او را ندهد.

در تعریف مهریه، مهریه به عنوان سندی از علاقه شوهر به زن مشخص شده است و پس از ایجاد رابطه میان زوجین، مهریه کامل، حق زن است؛ بنابراین مرد در هر حالتی متعهد است که این مهریه را بپردازد.

در قوانین ایران مهریه نماد تعهد مرد است و بنابراین حتی در صورت عدم تعهد زن و خیانت او، مرد موظف به پرداخت مهریه است.البته باید بگوییم شوهر می‌تواند به دلیل ارتباط نامشروع از همسر خود شکایت کیفری مطرح کند و با استناد به نشوز زن، نیازی به پرداخت نفقه نیز ندارد.

1-چنانچه زن مهریه خود را مطالبه کند و شوهرش مهریه را به او نپردازد، براساس قانون جدید برای تا 110 سکه بهار آزادی مرد می‌تواند راهی زندان شود. در حقیقت براساس قوانین،مهریه حق زن است و خانم حتی اگر در زندان باشد، می‌تواند برای دریافت مهریه اقدام کند و حکم جلب شوهرش را بگیرد.

2- درصورتی‌که خیانت زن در دادگاه کیفری ثابت شد، شوهر می‌تواند در دادگاه خانواده دادخواست طلاق دهد. در این حالت وکیل مرد یا خود او می‌توانند با توجه به خیانت زن و عدم صلاحیت اخلاقی حضانت کودکان را از او بگیرند.

  •  باید بدانید که زمانی که زنی بابت خیانت متهم می‌شود و به اتهام رابطه نامشروع مورد پیگرد قرار می‌گیرد، اتهام او باید در دادگاه کیفری ثابت شود.
  • درصورتی‌که مرگ نتواند اتهام خیانت را در مورد همسرش ثابت کند و صرفاً او را متهم کند، زن می‌تواند از او به جرم قذف یا تهمت زدن شکایت کند؛ اما قذف چیست؟

مجازات زنا در قانون

قذف

فئیکی از جرائم حدی است که به معنای تهمت زدن و انتساب زنا یا لواط به دیگران است. در صورت شکایت شاکی این جرم کیفری پیگیری می‌شود و مرتکب آن به 80 ضربه شلاق حدی مجازات خواهد شد. در قوانین کیفری درصورتی‌که مردی به زن خود تهمت زنا بزند مثلاً به او بگوید تو بدکاره‌ای و زنا کرده‌ای یا به فرزندش بگوید که تو فرزند من نیستی، مرتکب قذف گردیده و در صورت شکایت زن، می‌تواند مجازات شود.

جرم قذف چیست؟

چنانچه درگیر مسائل مرتبط با خیانت و یا قذف و موارد مرتبط با آن شدید، همکاران ما در سامانه حقوقی عدلاک آماده کمک‌رسانی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های درج شده در این صفحه با ما تماس بگیرید یا به گروه تلگرامی ما ملحق شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *