ادعای جعل سند و انکار و تردید چه تفاوتی دارند؟

ادعای جعل سند

ادعای جعل سند


درباره ادعای جعل سند چه میدانید؟ ادعای جعل چیست؟ ادعای جعل در حقیقت ادعایی است که نسبت به یک سند رسمی یا غیررسمی رخ میدهد. اما ادعای جعل با انکار چه تفاوتی دارد؟ آیا سند رسمی قابل انکار است؟ باید بگوییم که در حالت کلی اعتبار سند رسمی قابل انکار نیست مگر اینکه بتوان آن را مجعول دانست. در این مقاله بیشتر درباره ادعای جعل سند و اعتبار ان صحبت میکنیم.

کاربرد سند رهنی چیست؟

شاید بپرسید که میان ادعای جعل و انکار سند یا تردید در سند چه تفاوتی وجود دارد؟ در حقیقت انکار سند و تردید در سند یک اظهار است و نیازی به اثبات ندارد اما در حقیقت اثبات انکار سند یا تردید در صحت سند با کسی است که این ادعا را مطرح کرده است.

ادعای جعل سند

تفاوت بنیادین دیگری که ادعای جعل از یک‌سو و انکار و تردید از سوی دیگر دارد این است که انکار و تردید چون اظهار شمرده می‌شود لازم نیست از سوی اظهارکننده اثبات شود؛ بلکه به صرف انکار یا تردید، تکلیف اثبات اصالت سند بر دوش ابراز کننده آن نهاده می‌شود. درصورتی‌که فردی مدعی انکار سند باشد باید آن را با دلیل و مدرک اثبات کند و تفاوتی نمی‌کند که این سند ادعایی یک سند عادی باشد یا سند رسمی

جعل سند مالکیت چه عواقبی دارد؟

ادعای مجعول بودن سند باید با سند و دلیل باشد بنابراین هر وقت فردی که سند علیه او صادر شده صرفاً مدعی جعل شود و برای ادعای خود دلیل و مدرکی ارائه نکند، دادگاه ادعای او را بی‌اساس دانسته و توجهی به آن نمی‌کند.

اما چنانچه قبل از صدور رأی دلایل و شواهدی بر جعلی بودن سند ارائه شود، دادگاه موظف است که با توجه به دلایل و شواهد به پرونده جعل رسیدگی کند.

درصورتی‌که فردی به تردید یا انکار در سندی پرداخت اما صاحب سند این مسئله را انکار کرد یا چنانچه در اصل بودن سند تردیدی وجود داشت، لازم است اصل سند عادی در همان جلسه به دادگاه ارائه گردد در غیر این صورت به ابراز کننده تردید باید ضمانت اجرایی سنگینی پرداخت کند. اما در ادعای جعل سند این مسئله وجود ندارد.

 براساس ماده 220 به دستور دادگاه قانون جعل ادعای جعل و دلیل آن به طرف مقابل ابلاغ می‌شود و چنانچه فرد همچنان بر استفاده از این سند ادامه دهد، لازم است طی 10 روز از زمان این ابلاغ، اصل سند و موضوع ادعای جعل به دفتر دادگاه تسلیم گردد.سند ارائه شده به نظر قاضی خواهد رسید و دادگاه آن را مهر و موم می‌کند. اما درصورتی‌که صاحب سند در موعد مشخص شده از تسلیم سند به دادگاه خودداری کند، سند از عدد دلایل خارج می‌گردد.

برای انجام مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری کلیک کنید.

جعل سند

جعل سند یک جرم کیفری است و ادعای جعل سند در حقیقت ادعای وقوع جرم است بنابراین تحت شرایطی می‌توانیم بگوییم که ادعای جعل کردن در حقیقت ادعای وقوع جرم است و زمانی که فردی ادعای وقوع جرمی را به دادگاه مطرح می‌کند، لازم است که به این جرم به صورت کیفری رسیدگی شود.

اما در انکار و تردید شرایط متفاوت است. یعنی زمانی که فردی اعلام می‌کند که در اصلیت سند یک ملت تردید دارد ، بیان او دلایلت بر وقوع جرم دارد اما عنوان فوق مجرمانه محسوب نمی‌شود و حتی درصورتی‌که اصالت این سند ثابت نشود، ابراز کننده جرم نمی‌تواند تحت تعقیب کیفری قراربگیرد.

سند تک برگ چیست؟

تکلیف سند معجول براساس مورد مشخص می‌شود که می‌تواند باطل کردن قسمت جعلی سند، از بین بردن سند، تغییر کلمات در سند و … باشد. بنابراین بعد از صدور حکم قطعی یا حکم پیش‌بینی می‌شود و در این مورد تفاوتی نمی‌کند که سند جعلی رسمی باشد یا عادی یا اینکه سندی باشد که در حکم سند رسمی است.

اما در تردید و انکار این مراتب رعایت نمی‌شود .یعنی در صورت عدم اثبات اصالت سند، اصل سندی که در اختیار دادگاه است به مالک برگردانده می‌شود.

ماده ۲۲۲ق.ج در زمینه ممنوعیت گرفتن سند و رونوشت می‌گوید:

ممنوعیت مزبور تنها اسناد موردادعای جعل اعم از رسمی، عادی و در حکم سند رسمی را در برمی‌گیرد و شامل اسنادی که مورد انکار یا تردید قرارگرفته، نمی‌شود البته صرف ادعای جعل نسبت به سند و حتی با طرح شکایت کیفری جعل، آن را از اعتبار نمی‌اندازد.

برای انجام مشاوره حقوقی تلگرامی و آنلاین کلیک کنید.

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد - مشاوره حقوقی

اگر بخواهیم درباره شباهت ادعای انکار و تردید در سند با جعل سند صحبت کنیم می‌توانیم این سه مورد را نام ببریم:

دخالت و تعرض فرد به اصالت سند و دفاع ماهوی

همزمانی ادعای انکار و تردید و جعل

رسیدگی به اصالت سند در دادگاه و صدور حکم

در موارد قانونی برای چنین ادعایی این موارد در نظر گرفته شده است:

درصورتی‌که بعد از ادعای جعل نسبت به سند و قبل از رسیدگی به ادعا در دادگاه، اظهار تردید یا انکار شود، در این حالت دادگاه صرفاً به ادعای جعل رسیدگی می‌کند.

در صورت رسیدگی به ادعای جعل و اثبات اصل بودن سند، دیگر امکان انکار و تردید وجود ندارد ولی درصورتی‌که بعد از تردید یا انکار سند، ادعای جعل مطرح شود، دادگاه به ادعای جعل رسیدگی می‌کند.

درصورتی‌که درگیر پرونده‌های مرتبط با جعل سند شدید، بهتر است که قبل از هر کار با یک وکیل متخصص مشورت کنید و از یک قانون‌شناس درباره پرونده خود راهنمایی بخواهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *